Kävin kolmannen kerran
Salon Veturitallin Pitsi on POP –näyttelyssä. Tällä kertaa kuvasin myös lyhyen videon, jonka äänenlaadussa on paljon toivomisen varaa.
Videon tallennusta edelsi mielenkiintoinen keskustelu kuvien käyttöluvista ja
tekijänoikeuksista, asia tuntuu olevan aina vaan ajankohtainen. Juurihan Espoon
Ison Omenan vedenpaisumuksesta levitettiin videota, jolla vaikutti olevan monta
isää. Kotona huomasin tehneeni typerän virheen: mainitsen videolla Helena
Hietasen Teknopitsin yhteydessä
Vekkulan olevan Tampereella, mutta sehän on tietenkin Linnanmäellä, eikä
Särkänniemessä.
Videolla näkyvien
teosten ohella tykkäsin Merja Tanhuan valokuvista, joissa alakoululaiset ovat
saaneet pukeutua sellaisiin rooliasuihin, kuin itse haluavat. Tanhuan muotokuvien
queer-näkökulma on hienovarainen: lapset leikkivät sukupuolia toisin. Lapsuutta
tekee mieli muutenkin romantisoida ajaksi, jolloin kaikki on vielä avoinna ja
mahdollista, mutta tosiasiassahan näin ei ole. Riippuu millaiseen perheeseen,
luokkaan, kulttuuriin ja maailmanaikaan lapsi syntyy.
Näytteillä on myös
Romina Ressian Bubble Gum, eli
muotokuva kulmiaan rypistävästä, purkkapalloa puhaltavasta tytöstä. Tämän
muotokuvan mittasuhteet jättävät samaan tilaan ripustetut, Pernajan Tervikin
kartanosta lainassa olevat 1600-luvun edustusmuotokuvat varjoonsa. Ressian
jättimäinen värivalokuva (225x150 cm) kertoo hyperindividualismin aikakaudesta.
Muotokuvan nainen voisi olla joku Instagram-julkimo, jonka selfiet ovat
keskimääräistä kunnianhimoisemmin rakennettuja.
Kalliissa ja hitaassa
prosessissa syntyvä pitsi on ollut yksi niistä lukemattomista attribuuteista, joita silmäätekevien
muotokuvat ovat aikojen saatossa vaatineet ollakseen in fashion. Kun nykyisin puhutaan blogien ja vaikkapa juuri
Instagramin välittämästä todellisuuskuvasta, mainitaan usein, että niissä näkyy
varta vasten rakennettua fantasiaelämää. Siinä ole mitään uutta. Mietin sosiaalista
mediaa ja nykyajan muodikasta elämää. Säätyläiset saivat muodikkaan
elämäntyylinsä oikeutuksen jumalalta. Entä nykyisin?
Naamojen ja paikkojen on vaihduttava, vaikka tukikohta on olemassa Turussa, Helsingissä, Tampereen Nekalassa tai missä vaan. Location, location, location. Mitä näyttelystä siis jäi käteen? Ajattelen, että jos hyvikset alkavat käyttää yhä enemmän sellaisia statussymboleja, jotka kertovat (liiasta) muotitietoisuudesta, on syytä epäluuloon.
Kommentit
Lähetä kommentti