Tommi Toijan mainioiden pikku-ukkojen kuvauskohteena on
ihminen, jolloin Toijan suurpiirteinen työstötekniikka sekä ukkojen esittämisessä
käytettävä tilannehuumori käyvät yhteen paljastaen luomakunnan kruunun
avuttomuuden, haavoittuvuuden ja inhimillisyyden. Hahmojen kiehtovuus perustuu
siihen mysteeriin, mitä sivistyksen kerroksia irvisteleviltä ja vapautuneesti lorottelevilta
hahmoilta on riisuttu. Hahmojen elekieltä ja asetelmia voi tulkita sekä
kirjaimellisesti että allegorisesti, sillä keraamisten veistosten muotokieli
sallii tarkastella hahmoja niin vallattomina poikaviikareina kuin symbolisina
Ihmisen poikina, jotka maskuliinisista piirteistään huolimatta kelpaavat
avaramielisesti tulkiten myös koko ihmiskunnan syntien kantajiksi. Se, että
Toija ei woke-henkisesti nimeä noita syntejä, on Veturitallin näyttelyssä
vapauttavaa. Toisaalla Toija viittaa Kärpästen herran kaltaiseen sivilisaatiopessimismiin
sekä Danten Jumalaisen näytelmän arkkitehtuuriin, toisaalta hän vain tuntuu
tutkivan ihmisten luontaista ilmeikkyyttä ja sen rajoja.
Erityisen paljon pidin Fragmentteja
-teosinstallaatiosta, jossa Toija on hahmotellut savesta nopeita kasvotutkielmia,
joiden synnyssä sattumalla on suuri rooli. Toija kertoo etsivänsä materiaalista
muotoja, ”katsoo, mitä löytyy”. Mukana on myös croquis-piirustuksia, jotka ovat
syntyneet Toijan työhuoneella Lallukassa. Ne on Veturitallin näyttelyssä
aseteltu suureksi installaatioksi yhdelle peräseinälle ja vahvistavat omalta
osaltaan vaikutelmaa Toijasta taiteilijana, jolle kaikenlainen fyysisyys on
tallentamisen arvoista. Kuvan tekeminen kertoo aina, että tallentamisen kohde
on arvokasta.
Mistä taiteilijan tavaramerkiksi muodostuneet virtsaavat poikahahmot
oikein kertovat? Niitä voi kaiketi tulkita bahtinilaisittain
karnevaalihahmoiksi, jotka peittelemättömillä ruumiintoiminnoillaan tekevät
tiettäväksi, että maailman perusta ei ole kuningas eikä neuvosto, vaan kaikki
riippuu näiden alapuolella elävien massojen kanto- ja uusiintumiskyvystä, joka
on hyvä ottaa huomioon. Kun rakko (raja) tulee täyteen, se tyhjennetään. Elämän
perusta on massojen biologiassa, ei erityisten etevien johtohahmojen ideologiassa.
Erityisesti Jumalainen näytelmä -veistos, suihkulähde, jossa
Manneken Pis -tyylinen poikahahmo lorottaa huipulla, tuo mieleen bahtinilaisen
karkeuden ja elinvoimaisuuden liiton, kun poikahahmon alapuolella parveilee otuksia
”elämän eliksiirin” valuessa alaspäin.
Persulaisesta, tunkkaisen juurevasta kansanomaisuudesta
Toijan veistokset eroavat ainakin siinä, että Toija liittää ihmisyyteen olennaisena
piirteenä muukalaisuuden. Viimeiseen saliin kootussa installaatiossa Muukalaiset
pikkumiehet kansoittavat koko lattian, mutta hahmot vaikuttavat omaan
olemiseensa sulkeutuneilta monadeilta. Voiko teosta lukea vaikkapa siten, että
vastaanottajamaiden kansalaisten silmissä homogeeniset maahantulijat ovat kaikki
yksilöitä, joita ei välttämättä sido maanmiehiinsä mikään erityinen? Jälleen
Toijan teos jättää viisaasti avoimeksi sen, mikä on yksinäisten pikku-ukkojen
salaisuus.
Kommentit
Lähetä kommentti