Aki
Kaurismäen elokuvassa Tulitikkutehtaan
tyttö (1990) kermainen leivonnainen, naistenlehti, popmusiikki, tupakka ja
rakkausromaani ovat työläisnaisen, Iris Rukan (Kati Outinen) kukkarolle sopivia
irtiottoja nuutuneesta todellisuudesta. Kaurismäen elokuville tyypillinen
lakoninen lämpö puuttuu elokuvahahmojen väliltä lähes täysin, kuten myös
solidaarisuus. Arielissa ei voisi
olla niin, että Taisto pettäisi Mikkosen tai toisinpäin. Tulitikkutehtaan tytöt
menevät peräkanaa vuoronsa päätyttyä pukuhuoneeseen, istuvat
ja tupakoivat vierekkäin, mutta eivät saa mitään tukea toisiltaan. Kaikilla on
omat yksityiselämässä raivoavat sotansa, jotka vievät voimat. Iris menee joka
ilta kotiin sisäpihan ovesta, joka on paljon puhuvasti roskalaatikkorivistön
takana. Kotona Iriksen passausta odottavat viinaan menevät vanhemmat, ja syy
tähän asumisjärjestelyyn lienee taloudellinen.
Romanttinen viihde tarjoaa elämän ainutlaatuisuuden
harhaa luokkatietoisuuden sijaan. Tavaroiden taikavoimista ovat kirjoittaneet
monet. Yhä on vaikeaa selittää, miksi kulutushyödykkeet/turhakkeet
niin tehokkaasti blokkaavat määrätietoista toimintaa, ja saavat ihmiset
tyytymään osaansa. Kun pengon nettikauppojen tarjontaa, ajattelen etsiväni
persoonaani kuvastavia vaatteita ja varusteita. Oikeastaan olen tilanteen ja ennen
kaikkea nykyhetken vanki, eikä mikään tule muuttumaan, sillä hyvän ja kauniin elämän fragmenttien
tai part-objectien tenho on liian
suuri. Ja niitä on loputtomasti. Kaurismäen vasemmistolaisuus ei ainakaan tämän elokuvan perusteella ole sokeaa. Elokuva tuntuu olevan tietoinen siitä, millaisia voimia oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa ajavilla on vastassa.
Elokuvan konna, Iriksen viettelevä, naisia kertakuluttava Aarne on immuuni parisuhdehömpötyksen
suhteen. Kun Iris tulee raskaaksi, Aarne lähettää kirjoituskoneella
hakatun viestin: Hankkiudu toukasta eroon.
Hieman harhainen Iris tuo mieleeni ampumaradalla kolme ihmistä ampuneen Sanna
Sillanpään, joka kuvitteli itselleen aviomiehen. Pitäisikö Aarneen suhtautua suopeammin,
koska hän ikään kuin tarjoaa Irikselle punaista pilleriä á la Matrix olemalla
kaikkea muuta kuin unelmien mies? Wake up, bitch!
Tulitikkutehtaan tyttö
alkaa tuotantolinjan esittelyllä. Koneiden ja työntekijöiden liikkeissä on
ulkopuoliselle tarkkailijalle avautuvaa meditatiivista kauneutta. Fordismissa
rationalisoitu massatuotanto ja työläisten ostovoima muodostivat onnellisen
avioliiton. Duunareiden tarpeeksi suuret palkat mahdollistivat sen, että onnea
saattoi kantaa kotiin kaupoista. Mutta mitä tapahtuu, kun vakituiset työsuhteet
ja kokonaiset teollisuudenalat katoavat? Unelmien ostamisesta tulee yhä
vaikeampaa. Sinänsä hyvin toimeen tulevien ja prekariaatin elämät eivät eroa
toisistaan, sillä kaikki rakentavat elämäänsä kulutuksen varaan.
Fordismissa
ei ole niinkään kyse liukuhihnasta ja koneista, vaan työn rationalisoinnista.
Robotisaatio tehostaa tuotantoa, mutta se on asenteena levinnyt teollisuudesta
esimerkiksi hoivatyöhön. On ”rationaalista”, että työvoimakustannusten minimoimiseksi
sairaat ja vanhukset lääkitään mykiksi, liikkumattomiksi lihakimpaleiksi.
Tulitikkutehtaan tytön loppuratkaisu on myrkyllinen. Loppukohtausten taustaäänenä kuuluu jäätävän tuulen tuiverrusta, minkä oletan olevan nyökkäys Pienen tulitikkutytön suuntaan. HC Andersenin oudossa sadussa, jolla ei tunnu olevan minkäänlaista moraalista opetusta, tulitikkuja kadulla myyvä pikkutyttö jäätyy kuoliaaksi uudenvuoden päivänä. Iriksen motiivia voisi kuvailla sanoilla ”paska elämä muiden
armoilla, ikuisesti”.
Kommentit
Lähetä kommentti