Ajallisuuden koleita tutkielmia
Saara
Ekström: Alkemia. Wäinö Aaltosen
museo 5.2.–24.4.2016.
Alkemistit yrittivät valmistaa kultaa,
mutta he etsivät myös elämän eliksiiriä, ajan pysäyttäjää. Saara Ekström (s.
1965, Turku) on uransa alusta asti käsitellyt videoissaan ja installaatioissaan
ajallisuutta, ja hän on usein käyttänyt stillebeniä aiheenaan. Ekströmille on tyypillistä esittää elämä ja
kuolema epäsentimentaalisena kiertokulkuna videotaiteen luuppiominaisuuksiin
tukeutuen. Videoformaatissa uudelleentulkitun stillebenin avulla ajan kulumista
voi tarkastella viileästi ilman että kuvauksen kohteet tai taiteilijan
kädenjälki muistuttaisivat katsojaa kuolevaisuudesta. Saman teeman käsittelyä
on nytkin tarjolla Wäinö Aaltosen museossa esillä olevassa Alkemiassa.
Ekströmin tuotannon toinen kantava teema liittyy optiseen tiedostamattomaan, jota hän on kartoittanut suurennosten ja hidastusten avulla. Ekström luottaa näkymättömien, jopa mitättömien ilmiöiden metaforiseen voimaan Walter Benjaminin peräänkuuluttamalla tavalla. Esimerkiksi Grotesque and Arabesque-sarjassa (2005) seurataan erilaisten nesteiden hidasta sekoittumista veteen ja luotetaan katsojan mielikuvitukseen.
Ekströmin tuotannon toinen kantava teema liittyy optiseen tiedostamattomaan, jota hän on kartoittanut suurennosten ja hidastusten avulla. Ekström luottaa näkymättömien, jopa mitättömien ilmiöiden metaforiseen voimaan Walter Benjaminin peräänkuuluttamalla tavalla. Esimerkiksi Grotesque and Arabesque-sarjassa (2005) seurataan erilaisten nesteiden hidasta sekoittumista veteen ja luotetaan katsojan mielikuvitukseen.
Ekströmissä on optisen tiedostamattoman
kuvaajana ollut myös hieman silmänkääntäjän piirteitä, ja WAM:nkin näyttelyn
monissa teoksissa voi nähdä taikurin elkeitä. Limbuksen salaperäisessä, mustassa tyhjyydessä kelluvat oliot
herättävät kysymyksiä valokuvien tekoprosessista. Näyttävimmässä tempussa käytetään
hyväksi katsojan liikettä galleriatilassa. Samalla tavalla katsojan liikkeen huomioivaa,
mutta pienieleisempää taidetta näin viimeksi syksyllä 2015 Galleria Bernerissä Henna
Tyrväisen näyttelyssä All Good Things
Come to an End, jossa oli esillä katseen
suunnan mukana muotoaan muuttavia serigrafiatöitä.
Ekström
on kertonut olevansa kiinnostunut toden ja keinotekoisen suhteesta. Räätäli-videolla esiintyy joutuisa
käsityöläinen, mutta liikkuva kuva häviää optiselle harhalle, joka syntyy
screenin eteen asetetun matalan vesialtaan avulla. Lattia aukeaa, ja allasta
lähestyessäni olen näkevinäni syvyydessä uuden huoneen, jossa galleriatilan katon
puiset tukirakenteet ovatkin muuttuneet modernistisen kirkon penkeiksi. Yksityiskohtia
tarkastelemalla illuusio särkyy kuitenkin nopeasti. Simulacrumin ja
todellisuuden erossa on kuitenkin jotakin viehättävää - ero näyttää kutkuttavan
haudansyvältä. Teoksen nyrjäyttävä vaikutus perustuu aikaan: veden heijastukset
eivät halua paljastaa salaisuuttaan heti.
Alkemian
maailmaa on suuri houkutus tulkita The
Fast Show-sketsisarjan koomisen yksisilmäisen maisemamaalarin Johnny The Nice Painterin tavalla:
”Black! Black!” Huoneet ovat kauttaaltaan hämärästi valaistuja. Teosten äärellä
kuolemaa ei joudu kohtaamaan silmästä silmään, mutta se on läsnä vihjauksina, välähdyksinä
ja siten yhtenä tulkintamahdollisuutena. Edellä mainitun Limbus -installaation kaikista kuvista ei osaa sanoa, esittävätkö
ne eläviä olentoja. Ripustus luo vaikutelman kuriositeettikabinetin aarteista,
jotka on järjestetty ryhmäksi tuntemattomien mielihalujen mukaisesti. Vierekkäin
ollessaan kaikki ovat korun kaltaisia: mustekalan imukuppilonkerot, läpinäkyvät
kiteet. Elollisen ja elottoman raja katoaa.
Observatorio-nimisessä
installaatiossa peräseinälle heijastettu elävä pöllö tiukkoine tuijotuksineen
on samassa tilassa täytettyjen, siipiään jännittävien lajitovereidensa kanssa,
jotka on nostettu korkeiden pylväiden päälle. Luonnontieteellisissä ja
historiallisissa dioraamoissakin on ripaus alkemiaa, halua pysäyttää aika tunteisiin
vetoavalla hetkellä. Elämää ei kuitenkaan voi säilöä. Inventaariossa valokuvat salaperäisten, ehkä täysin fiktiivisten newyorkilaisten
keräilijäveljesten jälkeensä jättämistä kokoelmista kertovat tämän inhimillisen
totuuden sivuuttavasta keräilyvimmasta.
Phantasma-
videoteoksessa kuvataan rappeutunutta kööpenhaminalaista akvaariota kulissien
takana. Turisteille suunnatun maailman nurjalla puolella on karuja,
kammiomaisia huoneita, joihin vesialtaat aukeavat. Välillä kuvataan akvaarioiden
elämää, ja tuntuu, että olen uppeluksissa kasvien ja eläinten keskellä. Vesi
virtaa, pulppuaa ja tihkuu, kunnes näkökulma siirtyy kävijöiden puolelle. Triptyykin
keskelle ilmestyy aavemaisen liikkumaton kuva pimeässä hohtavista, ehkä jo
tyhjistä säiliöistä. Stillebenmäinen näkymä tuntuu lyhyestä kestostaan
huolimatta merkitsevän paljon.
Muun muassa Ekströmin The First Sigh -teoksen (2003) raukean rytmikkäästi laskeutuvaan ja virkoavaan kukka-asetelmaan verrattuna kuolema tuntuu Phantasmassa aluksi loputtomalta vaikuttaneen liikkeen päätepisteeltä, vaikka kuvavirta ei katkeakaan missään vaiheessa - se jatkuu, mutta melko merkityksettömän tuntuisena. Yksi hetki virrassa nousee ylitse muiden, pysäyttää ajan. Teos kommentoi lineaarisen aikakäsityksen keinotekoisuutta, ja kolmikanavainen kuvavirta vaikeuttaa jo itsessäänkin suoraviivaisen kokemuksen syntymistä.
Muun muassa Ekströmin The First Sigh -teoksen (2003) raukean rytmikkäästi laskeutuvaan ja virkoavaan kukka-asetelmaan verrattuna kuolema tuntuu Phantasmassa aluksi loputtomalta vaikuttaneen liikkeen päätepisteeltä, vaikka kuvavirta ei katkeakaan missään vaiheessa - se jatkuu, mutta melko merkityksettömän tuntuisena. Yksi hetki virrassa nousee ylitse muiden, pysäyttää ajan. Teos kommentoi lineaarisen aikakäsityksen keinotekoisuutta, ja kolmikanavainen kuvavirta vaikeuttaa jo itsessäänkin suoraviivaisen kokemuksen syntymistä.
Kommentit
Lähetä kommentti