Elsa Trzaska: Osa
kokonaisuutta. B-galleria 5.2.–28.2.2016.
Trzaskan videoinstallaatio on asetettu B-gallerian
tilaan kolmelle seinälle, eikä katsoja voi mitenkään pysyä kärryillä siitä,
mitä kaikissa suunnissa tapahtuu. Ajattelen, että jos minulla olisi saaliseläimen
eri suuntaan katsovat silmät, voisin seurata kaikkia ruutuja helpommin ja näkisin
myös taakse. Saaliseläimen näkö on muotoutunut sellaiseksi kuin se on reaktiona
alati sitä vaaniviin silmiin.
Yhdessä ruuduista näyttääkin olevan meneillään jonkinlainen eloonjääntidraama. Muun muassa Blair Witch Projectista tuttu heiluva kamera etenee hervottomasti pälyillen, kuin kätkeytynyttä katsetta etsien, pimeän metsän läpi kulkevalla lenkkipolulla lumen narskunnan säestämänä.
Yhdessä ruuduista näyttääkin olevan meneillään jonkinlainen eloonjääntidraama. Muun muassa Blair Witch Projectista tuttu heiluva kamera etenee hervottomasti pälyillen, kuin kätkeytynyttä katsetta etsien, pimeän metsän läpi kulkevalla lenkkipolulla lumen narskunnan säestämänä.
Muillakin screeneillä katsomisen tapa kiinnittää huomion
yhtä lailla kuin se, mitä katsotaan. Katse ja kokemus limittyvät - Tutta Palin
onkin huomauttanut, että neutraalia katsomisen tapaa ei ole. Muiden katseet
muovaavat ihmistä eläimen lailla. Kuinka paljon joudummekaan muovailemaan
itseämme muiden katseista selviytyäksemme, tai omaa peilikuvaamme tyydyttääksemme?
Heiluva kuva kertoo myös eräänlaisesta sokeudesta. Ympäristö vääristyy pelkäksi
kulissiksi, joka kätkee vihollisen.
Toisessa ruudussa näemme utuista peltomaisemaa
panoroivan katseen, joka pysyy koko ajan samoilla jalansijoilla. Tämä katse on
helppo tulkita hallintaa ja omistamista ilmaisevaksi eleeksi. On selvää, että
hallitsevan katseen subjekti on itse hyvin näkyvästi esillä avoimessa maisemassa.
Mietin, että kukapa ei haluaisi olla kuin tämän katseen haltija, jota muiden
silmät eivät pysty vahingoittamaan. Edestakaisin panoroiva liike herättää
mielikuvia myös valvonnasta ja sen pakoilusta.
Valvontakamerat tallentavat ympäristöään, ja suurin
osa niistä onkin tavallaan yhtä sokeita kuin rastaspelättimet. Lumen narskunta
kuuluu valvovan katseenkin taustalla ja se tuntuu välillä kiihtyvän ja
lähenevän, enkä enää ole varma, kuuluvatko äänet takaa-ajetulle vai jollekin
valvojan työnsä liian kirjaimellisesti ottavalle ja pian hyytyvälle Jack
Torrancen sielunkumppanille. Ääniefektit liittävät eri screenien tapahtumat
löyhästi yhteen, jättäen niiden konnotoiman pakokauhun tai paranoian avoimeksi
kysymykseksi.
Kolmannella screenillä ollaan miellyttävän maisemasokeuden
pauloissa. Kuuran peitossa olevan lasin toisella puolella puut kiitävät ohi, ja
ajatuksiin nousee lapsuudesta tuttu tunne mukavassa kuplassa matkustamisesta.
Omissa ajatuksissa takapenkillä kelluminen on niin miellyttävää, että auton
pysähdys määränpäässä tuntuu miltei pettymykseltä.
Osa kokonaisuutta johdattelee pohtimaan omaa suhdetta katseen kohteena olemiseen, mutta myös omaa vallankäyttöä. Onko etuoikeutettua pelkästään se, että saa katsoa muita, vai onko katseen kohteena olo myös hivelevää vallankäyttöä?
Liikkuva kupla ja sen suojissa matkustavan
sisäänpäin kääntynyt katse tuntuvat viattomuuden aikaan kuuluvalta
muistolta.
Kommentit
Lähetä kommentti