Mies
itse kolmantena. Miikka
Vaskola: 5.2.–8.5.2016 Turun
taidemuseo.
Miikka
Vaskolan (s. 1975, Helsinki) yksityisnäyttely ei ole saanut teemoittavaa nimeä,
ja kerran alakerran huoneet kierrettyäni tuntuu, etten löydä maalausten
joukosta tulkinnan avaimeksi sopivaa teosta. Huomaan ikkunasyvennyksessä restauroinnin
yhteydessä esille otetun väriportaan, joka tarjoaa kurkistusaukon taidemuseon menneisyyteen.
Alimmaisena on ikkunapuitteiden alkuperäinen puupinta, sormella voi tuntea
maalin paksuuden. Tämä yksityiskohta töytää ajatukseni yhdelle mahdolliselle
polulle. Arkeologisiin kerroksiin verrattuna värikasauma voi tuntua
vaatimattomalta menneisyyden dokumentilta, mutta historiaa tehdään myös
maalaamalla. Saman huoneen ripustus johdattelee tulkitsemaan muotokuvia outoine
kaksoiskuvineen kurkistusaukoiksi historian sukupuoleen.
Vaskolan
maalaamat miesten muotokuvat sopisivat kehystettyinä vaikkapa upseerikerhojen
seinille ilman kahdennusefektiä, joka tuo mieleen isälinjan - esitystapa muistuttaa
myös keskiajan taiteessa käytetystä arvoperspektiivistä. Kaksoiskuvan voi ajatella
kertovan yksilön alisteisuudesta suvun nimelle, viralle tai jollekin muulle
ylikäyvälle periaatteelle. Parrasta syntyvän uuden miehen avulla voidaan
paljastaa isälinjoissa piilevä autogenesiksen ihanne, hymytön maatuska. Ripustus
vihjaa suurmiesten homososiaalisista kerhoista.
Suurikokoiset
kankaat ovat rispaantuneita alaosastaan, ja maalausten pinta näyttää
sotkeentuneelta. Syntyy vaikutelma, että muotokuvat ovat olleet konkreettisesti
mukana historian myllerryksissä, joista ne ovat kuitenkin arpisina
selviytyneet. Ihmiset vaarantavat oman elämänsä pelastaakseen symbolisesti
tärkeitä esineitä tuholta, mutta toisaalta, miksi kukaan olisi nähnyt niin
paljon vaivaa pelastaakseen näiden pönöttävien, virkapukuisten miesten kuvat?
Yksi
vastaus voisi olla: Shakespearen tragediassa Julius Caesar Cassius kadehtii Caesaria, koska tämä henkitoreissaankin
pystyi karismaattisen valtansa ansiosta käskemään Caius Cassiusta, vihaansa
piilottelevaa juonittelijaa, pelastamaan Tiberiä ylittävän päämiehensä hukkumiskuolemalta.
Näyttelyn muotokuvat esittävät kysymyksen valtavan koon, vallan attribuuttien
ja muiden statusta alleviivaavien esitystapojen sekä tosiasiallisen vaikutusvallan
suhteesta. Kaikkein selvimmin tämä tulee esiin maalauksessa nimeltä Man with a Broken Horizon.
Man with a Broken Horizonin halkaistuista silmistään huolimatta sinnikkäästi poseeraava mies on
liikuttava. Hahmon taaempi, nyrkkiin puristettu käsi vaikuttaa lyhyeltä, se
ulottuu vatsakummun takaa vain vaivoin reidelle asti. Ehkä haalistuneet värit
vievät perspektiiviseltä lyhennykseltä uskottavuuden, ja uskottavuuden puute leviää
sitten koko hahmoon. Maalaus on eittämättä vaikuttava, mutta sen teho ei
perustu decorumin suostuttelukeinoihin, vaan siihen, että kuvatun henkilön
vajavaisuus on koskettavaa.
Kaksi
naisten kuvista on ripustettu välitiloilta tuntuviin kapeisiin huoneisiin. Eyewitnessissä on kultaisena hehkuvalle
pohjalle tehty, kasvoista katkaistu naisen profiili, ja maalaus näyttää muihin
teoksiin verrattuna vähän kärsineeltä. Pitsikauluksiseen paitaan pukeutunut
nainen tuntuu metaforisesti rajautuvan yksityiseen sfääriin, kansalliselle
suojelualueelle. Samalla kasvojen typistys muistuttaa siitä, miten niukasti
tavallisista ihmisistä jää jälkiä: he ovat historian
kasvotonta massaa.
Two Selvesissä Margaret
Thatcheria muistuttavan kasvokuvan alaosaan on vedetty viiva. Ele tuntuu viittaavan
sterilisaatioon, mahdottomaan äitilinjaan - tai lasikattoon, jonka Thatcherin
kaltainen nainen on läpäissyt monistumalla hirviöksi. Toisaalta Thatcher on
vain oman arvovaltansa varassa pienen huoneensa syvennyksessä.
Listener-
teos käy kiintoisaa vuoropuhelua huoneen toisten maalausten kanssa. Kätkeekö
nainen sukupuolensa vaatimattoman pukunsa laskoksiin ja maskiin? Rautarouvakin turvautui
temppuihin saadakseen miehistä uskottavuutta: erään tarinan mukaan Thatcher
madalsi ääntään äänikouluttajan opeilla. Two
Selvesin kaulahelmet kuuluvat vallasnaisen topokseen: helmikorut ovat
statussymboleja, mutta ne ovat samalla tarpeeksi vaatimattomia, etteivät herätä
mielikuvia naisesta miehen varallisuuden kantotelineenä. Muotokuvien äärellä
pohdin vaikutusvaltaisen naisen julkisuuskuvan piinaavan yksityiskohtaista säätelyä,
mutta myös pingoittunutta Alexander Stubbia.
Helsingin
yliopiston Kaisa-kirjastossa esillä oleva Heikki Marilan maalaussarja Yliopisto (1996) ottaa myös kriittisen,
mutta Vaskolaa humoristisemman näkökulman muotokuvan genreen ja gallerioihin. Sarja esittää horjuvasti tai pinnistellen
poseeraavaa Keisarillisen Aleksanterin -yliopiston päärakennusta ja kommentoi
virallisten muotokuvien jäykkyyttä. Väistääkö siis Eyewitnessin nainen muotokuvan kuolonsuudelmaa, jäykän poseerauksen
aiheuttamaa häpeää, vai esittääkö teos naisellisen esikuvan puutetta?
Blink-
teoksessa patinan alta erottuu ufo, joka vie ajatukset X-Files- sarjan FBI-agentin Fox Mulderin energianlähteeseen, haluun
selvittää muukalaisten sieppaaman sisaren kohtalo. Naispuolisen perheenjäsenen muisto
asettaa horisontin yksinäisen miehen elämälle, jossa virkatyönä vaatimattomasti
pelastetaan maailmaa kosmisten salaliittolaisten juonimalta kadotukselta. Blink esittää yhden tulkinnan historian
merkkihenkilöiden ylevien hankkeiden taustalla vaikuttavista motiiveista. Vihjaako
se samalla kansakunnan kaapinpäällisten sukupuolijakauman perimmäisistä syistä,
on katsojan päätettävissä.
Kommentit
Lähetä kommentti