Hiljattain
katsoin Yle Areenasta Wim Wendersin elokuvan Paris, Texas (1984), jossa Harry Dean Stantonin esittämä Travis
jahtaa (tai pakenee?) kuin zombie läpi amerikkalaisten aavikkomaisemien entistä vaimoaan (Nastassja Kinski) vuosia sitten sattuneen eeppisen välirikon jälkeen, aivan
kuin nainen olisi kangastus. Viimein Travis löytää stripparina itsensä
elättävän Janen ja saattaa hänet ja pariskunnan Hunter- pojan jälleen yhteen,
mutta häipyy itse paikalta. Tulee olo, että mies elää unimaailmassa, tai että hän
ei uskalla tarttua mihinkään, koska kaikki voi lopulta olla vain kangastusta. (Travisin
selittämättömässä käytöksessä on myös jotain, joka muistuttaa masennusta
sairastavan ihmisen ajatusmaailmasta.)
Sami
Lukkarisen maalauksia oli esillä WAM:n Mansikkapaikassa.
Lukkarisen työt on tehty palettiveitsellä, ja jälki muistuttaa pikseleitä.
Töiden aiheet Lukkarinen löytää sosiaalisen median profiilikuvista. Tällä
kertaa Lukkarisen työt kantoivat geneeristä nimeä Russian bride, ja ne oli ripustettu Wäinö Aaltosen
maalauksen Syntymäpäivän aamu (1930)
molemmin puolin. Aaltosen maalaus esittää puolipukeissa poseeraavaa nuorta
naista, ja Lukkarisen maalausten pikselöityneet morsiamet tuntuivat hekin
poseeraavan eritoten katsojaa varten. Aaltosen ja Lukkarisen töiden rinnastus
sai minut pohtimaan kaikkia niitä syitä, joiden perusteella taidehistoriassa naiset
ovat jääneet ilman nimeä.
Läheltä
katsottuna Lukkarisen työt hajoavat, mutta kauempaa katsottuna voi tunnistaa naisten
hahmon. Poseeraukset ovat kulttuurisesti koodattuja, ja vaikka ihmisten kasvonpiirteistä
ei Lukkarisen maalauksissa voi päästä perille, asennot kertovat yhtä ja toista.
Nimeämällä kuvaamansa naiset venäläisiksi morsiamiksi Lukkarinen asettaa
katsojan vastatusten omien mielteidensä kanssa.
Näyttelyn
teema on mansikkapaikka, mikä voi viitata myös pään sisäisiin mieluisiin
sopukoihin, muistojen ja mielikuvituksen pyörittämään todellisuuteen. Taidehistorian
opintojen aikana oppii moneen kertaan, että kuva ei ole todellisuuden
jäljennös. Lukkarisen maalausten naishahmot piirtyvät esille vasta tietyn
välimatkan päästä – ne/he ovat kangastuksen kaltaisia. Lähellä illuusio häviää,
aivan samalla tavalla kuin kuuman maantien pinnassa väreilevä vesi haihtuu
lähestyttäessä ilmaan. Ehkä Lukkarisen ”morsiamet” vain käyttävät kulttuurisia
koodeja hyväkseen saadakseen haluamansa. Naishahmoisella
baitilla ihmisiä voi johdattaa omaan perikatoonsa.
Kommentit
Lähetä kommentti