Aboa Vetuksen & Ars Novan 15 huonetta – näyttelyssä oli esillä
Andy Warholin silkkipainoteoksia vuodelta 1971. Kuvat kuuluvat sarjaan, jonka
Warhol aloitti vuonna 1963. Silkkipainovedokset on tehty sanomalehdessä
ilmestyneen mustavalkokuvan pohjalta, joka esittää tyhjää teloitushuonetta
sähkötuoleineen. Vuonna 1963 New Yorkin osavaltiossa langetettiin sen historian
(toistaiseksi?) viimeinen kuolemanrangaistus.
Silkkipainovedokset ovat kaikki erilaisia.
Kontrastit ja värit vaihtelevat ja yhdessä vedoksessa sähkötuoli näyttää
monistuneen. Vedokset ovat epätarkkoja toisintoja suurennetusta valokuvasta, mutta
niissä kaikissa on eräs yksityiskohta, jota suurpiirteiset vedokset eivät
onnistu peittämään näkyvistä. Kaikissa kuvissa erottuvat sähkötuolin
teloitusvälineeksi merkitsevät remmit, joissakin versioissa heikommin kuin
toisissa.
Warholin kuvissa sähkötuolin takana
näkyy oletettavasti capital punishmentin valvojan puinen pöytä. Tämä pöytä
sorvattuine yksityiskohtineen ja kokoon kursitun oloinen sähkötuoli lattialla
riippuvine remmeineen ovat kylmäävä pari. Tässä tapauksessa saman kuvan
monistamisella ei alleviivata minkä tahansa esineen, ilmiön tai ihmisen
kulutustavarana olemista, vaan keskenään erilaisten vedosten avulla
teloitushuoneen yksityiskohdat nousevat esille. ”Tärähtäneessä” vedoksessa
sähkötuolin vapaana roikkuvat remmit näyttävät moninkertaistuneen. Warhol ei
julkisissa puheissaan halunnut olla poliittinen, mutta tätä sarjaa on joka
tapauksessa tulkittu poliittiseksi kannanotoksi.
Näyttelyssä oli esillä myös useita
Otto Mäkilän töitä, joista Puistotie
oli suosikkini. Tämä pieni, guassilla ja kynällä paperille tehty mustavalkoinen
teos esittää Hugo Simbergin luurankohahmot mieleensä tuovaa, kaapuun
pukeutunutta kulkijaa polulla, joka kulkee puiden katveessa. Ehkä puistotie on
sama, joka näkyy Simbergin Kuoleman
puutarhan taustalla?
Kommentit
Lähetä kommentti