Hanna
Saarikosken Eyeliner (2013) on
videoteos, jonka aikana taiteilija piirtää kasvojensa ääriviivaa mustalla
meikkitussilla arvatenkin edessään olevan, katsojalle näkymättömän peilin tai avustuksella
kääntäen aina uuden viivan alussa päätään enemmän profiiliin. Video kestää yli
kaksikymmentä minuuttia, ja koko sen ajan Saarikosken käsi toistaa
robottimaista liikettään ylös otsalta alas kaulalle ja olkapäälle. Liike tuntuu
meditatiiviselta, mutta ajan kuluessa alan miettiä, kuinka puuduttavaa saman
liikkeen toistaminen on.
Kun
Saarikosken pään asento lähenee profiilikulmaa, hänellä on ilmiselviä
vaikeuksia piirtää. Kasvot pysyvät kuitenkin ilmeettöminä. Juuri ennen videon
loppua, kun Saarikoski kääntää kasvonsa suoraan kohti kameraa, hänen toisen
silmänsä vetinen kalvo välähtää merkitsevästi - liikutusta, väsymystä? Rajauksen
vuoksi piirtokäsi tuntuu välillä melkein irtonaiselta, aivan kuin se ei
olisikaan Saarikosken ruumiissa kiinni.
Ensimmäiset
mielikuvat videota katsellessani liittyvät Roy Liechtensteinin sarjakuvahahmoihin
sekä drag-estetiikkaan, jossa meikin avulla vahvistetaan, liioitellaan ja väännellään
kasvojen luonnollisia rajoja tai mittasuhteita eikä siis pyritä mihinkään
aistikkaaseen valohämyyn. Curen Robert Smithin ikoninen dagen efter -suttumeikki
on taas goottiversio ääriviivojen rikkomisesta. Saarikosken videossa keskeistä
tuntuu kuitenkin olevan itse liike, ei se, miltä lopputulos näyttää. Tussin
jäljet eivät tietenkään peitä sitä, että kasvot ovat kauniit, ja iho virheetön.
Olympialaisten
jälkimainingeissa katson Saarikosken videota fyysisenä suorituksena, lopussa
näkyvä liikutus ja huulien liikkeet muistuttavat urheilijoiden - ja myös poplaulajien - maneereista
ennen ja jälkeen vedon. Mitä videon nainen tällä tavalla saavuttaa,
onnistuuko/epäonnistuuko hän? Piirtojälki on horjuva, mutta itse liike on
kauniin sujuva.
Kommentit
Lähetä kommentti