Kävin
Veturitallin Herb Ritts –näyttelyssä pikaisesti avajaispäivänä ja nyt
viikonloppuna uudestaan paremmalla ajalla. Olen kasvanut Music Televisionin
parissa. Monet näyttelyssä esillä olevat valokuvat poptähdistä veivät mukanaan
aikaan, jolloin luin kaiken mahdollisen suosikeistani ja katsoin kaikki
ohjelmat, joissa heistä oli juttua. En aikaisemmin tiennyt, että Ritts on
ohjannut myös musiikkivideoita, kuten Madonnan Cherish, Chris Isaakin Wicked
Game ja Janet Jacksonin Love will
never do without you. Ehkäpä en liioittele, jos sanon olevani taidehistorian opiskelija osaksi musiikkivideoiden ansiosta. Samalla, kun
katsoin elokuvia laidasta laitaan, Barry
Lyndonista Araknofobiaan, Music
Television pyöri koko ajan taustalla. Ritts on ollut merkittävä tähdentekijä
mustavalkoisilla kuvillaan.
Näyttelyn
ääniopastuksessa kerrotaan, että Ritts totesi Levi's-mainoksen kuvauksissa mallilleen
Fred Hardingille, että tästä tulee tähti. Tokaisun kirvoitti yksi ainoa onnistunut kuva, jonka Ritts otti huonosti sujuneen kuvauspäivän päätteeksi. Valokuvalla on vaikutusvoimaa. Tästä johtuen en
ole juurikaan ollut kiinnostunut maalauksesta.
Vaikutusvoimalla en tarkoita sitä, että yksi valokuva voi muuttaa maailmaa. Siihen olen toki liian kyyninen. Sen sijaan toisesta
ihmisestä otettu magneettinen valokuva voi kulua puhki sellaisen henkilön
käsissä, jota se puhuttelee. Ritts halusikin ottaa kuvia, jotka viehättävät ja
vetoavat.
Näiden suurikokoisten mustavalkokuvien edessä on kuitenkin huomioitava Jean
Baudrillardin tapaan, että kaupalliset promokuvat asettavat
esille seksiin viittaavia merkkejä kykenemättä olemaan oikeasti vietteleviä. Rittsin kuvat eivät olekaan mielestäni seksikkäitä, joskin ne vetoavat katsojaan monin tavoin. Mallikelpoisten poptähtien ja näyttelijöiden sekä supermallien poseerausten synnyttämä vaikutelma on sama, minkä saa vaikkapa Miley
Cyruksen Wrecking Ball -videota
katsoessa. Videolla näytetään ”seksikkäitä” asioita lähtien klassikosta, punatuista huulista, ja edetään latteaan freudilaiseen fallossymboliikkaan. Tulos on vieraannuttavan ensyklopedinen. Todellinen sex appeal on harvinaista ja tuntuu vaativan paljon
muutakin – tai oikeastaan paljon vähemmän.
Rittsin
kuvat kertovat nuoruuteni maailmasta ja mieleeni tulvii tähtien elämään
liittyvää triviaa. Samalla kuvat kertovat laajemmin omasta ajastaan. On
hätkähdyttävää saada tietää, että Ritts oli uraauurtava muotikuvaaja
suosiessaan afrikanamerikkalaisia malleja. Vielä 1990-luvulla muotimaailma on
siis ollut läpeensä rasistinen. Jäin pidemmäksi aikaa katsomaan kuuluisaa
ryhmäkuvaa supermalleista (Stephanie Seymour, Cindy Crawford,
Christy Turlington, Tatjana Patitz ja Naomi Campbell). Taidehistorian
luennoilta mieleeni on jäänyt professorimme sanat siitä, miten eri
vuosikymmenillä tehdyt ja otetut kuvat paljastavat ajalle leimallisen habituksen. Sanokaa 1970-luku, ja näen edessäni Sissy Spacekin ja Shelley
Duvallin Robert Altmanin elokuvassa 3
naista. Mikäli supermallien ryhmäkuvasta pitäisi osoittaa detalji, mikä paljastaa
ajan kulumisen, on se Axl Rosen kanssa seurustelleen Stephanie Seymourin hard
rock -leijonanharja.
Kommentit
Lähetä kommentti