STUDIO/Turun taidemuseo. Jaakko Niemelä: Nostalgia 14.9. – 18.11.2018.




                           



Kuvat Titanicin hylystä kiehtoivat minua suunnattomasti, kun olin lapsi. Luin tietokirjasta tarinaa neitsytmatkallaan tuhoutuneen valtamerialuksen kreikkalaisesta tragediasta. Titanic uhmasi kuolemaa, koska sitä pidettiin uppoamattomana. Nyt hylky on muuttunut korroosion vaikutuksesta ruostepuikkojen, rustikkelien, verhoamaksi kummituslaivaksi. Sen ympärillä merenpohjassa leviää satojen tuhansien esineiden muodostama tuhon laahus. Hukkuneiden epätoivo tuntuu todelliselta, kun jälkipolvien valot piirtävät hylyn esiin pimeydestä.

Jaakko Niemelän animaatio Nostalgia liittyy projektiin, jossa taiteilija tutustuu merimiesisäänsä uudelleen tekemisen kautta. Niemelä on käynyt samoissa paikoissa kuin isänsä, matkustanut laivoilla ja dokumentoinut kokemaansa. Taustatarinastaan huolimatta teos ei muistuta yksityistä tunnetyötä. Animaation alussa laiva kulkee pahaenteisen musiikin säestämänä voimakkaassa aallokossa. Aina, kun laiva saavuttaa aallon huipun, se saattaa olla viimeinen kerta ennen lopullista matkaa alas. 

Videon toisella puoliskolla siirrytään spekulatiiviseen tilaan. Ylimaalliselta vaikuttava valo pyyhkii kaiken näkevänä luurankomaista moduulirakennetta. Rakenne vie ajatukset ideaaliin tai ”himmeliin”, joka siirretään vaihtelevalla menestyksellä tietokoneen uumenista elämän tukikehikoksi.

Animaation loppupuoliskolla alus hajoaa kappaleiksi. Katsomiskokemus muuttuu rauhallisen meditoivasta väkivaltaiseksi. Katsojaa ikään kuin tartutaan kauluksista ja hänet vedetään laivan kyljestä sisään. Visuaalisella kaaoksella shokeeraataan silmää tavalla, joka tuntuu saaneen vaikutteita nykyelokuvan ”mahdottomista” kamera-ajoista CGI-ympäristöissä.

Nostalgia hahmottuu yhtenäiseksi kertomukseksi, vaikka siinä on tyylillisiä katkoksia sekä ajallisia ja tilallisia siirtymiä. Studiossa aiemmin esillä olleessa Stefan Larssonin psykedeelis-esoteerisessä Impermanance Trajectory -animaatiossa oli myös vahva etenemisen vaikutelma. Larssonin taiteessa framilla tuntuu kuitenkin olevan ennen kaikkea teknologian suorituskyky. 




Nostalgia ja vaikkapa Taidehallin näyttelyssä näkemäni IC-98:n Omnia Mutantur hyödyntävät suurta mittakaavaa ja immersiivistä musiikkia tavoitellen elokuvateattereiden vaikuttavaa eskapismia. Elokuvan ja animaatiotaiteen rajat hämärtyvät. Videotaiteeseen sen sijaan tuntuu edelleen liittyvän jonkinlainen hento oletus kriittisestä reflektiosta.

Niemelän teoksessa rinnastetaan erilaisia katsojapositioita. Toisaalla on etäinen, puhtaan visuaalinen ja älyllinen tarkkailuasema, toisaalla ruumiillinen kokija. Positioiden keskinäiseen järjestykseen liittyy poliittisia ulottuvuuksia, mutta Nostalgia vetoaa osin samalla tavalla kuin Titanicin kuvitetut tarinat. Myös lapsen kiinnostuksen kohteena olleet vaikuttavat kuvat todistavat siitä, että kun jokin kiehtoo silmää, koko ruumis eläytyy.

Nostalgian musiikkina käytetään barokkisäveltäjä Alessandro Scarlattin kuoroteosta ja taiteilijan siskonpojan säveltämää musiikkia. Pelkästään ihmisen ajatteluhan voi säilyä erilaisissa dokumenteissa, kuten sävelletyssä musiikissa. Lyotard tiivistää esseessään Can Thought go on without A Body?, että kun ihmiset tavoittelevat kuolemattomuutta, varautuvat katastrofeihin ja tahtovat avaruuden kaltaisiin elinkelvottomiin paikkoihin, he yrittävät siirtää sekä ajattelunsa että ruumiinsa toiseen ulottuvuuteen. 

Nooan arkki on vain yksi niistä fantasioista, joissa elämä sellaisena kuin sen nyt tunnemme pyritään kuvittelemaan kuolemattomaksi. Nostalgia glorifioi väistämättömän epäonnistumisen.


Kuvat: Jaakko Niemelä

Kommentit