Emma
Jääskeläinen. Tizzicato/ Vanhan raatihuoneen galleria. 24.8.–30.9.2018.
Tizzicaton
teosten materiaaleina on käytetty pronssia, puuta sekä kahdenlaista marmoria, joista
toinen on voimakkaan kuviollista. Värikkäiden simpukoiden himmeä hohde yhdistyy
pronssin terävämpään kiiltoon ja nahistuvien chilipaprikoiden nahkamaiseen,
tummaan punaan. Jääskeläisen näyttely kertoo rakkaudesta klassisiin, mutta myös
yllättäviin materiaaleihin ja kuvanveiston historiaan. Materiaalien lisäksi
pienet votiiviteokset viittaavat antiikin kuvanveistoon.
Antiikin Kreikan
kulttuurissa ruumiinosia esittävät votiivit olivat pyhäkköihin tarkoitettuja
lahjoja, jotka kertoivat muun muassa toiveesta tulla raskaaksi. Jääskeläisen teokset
ovat polykromaattisia, kuten olivat monet kreikkalaiset marmoritkin aikoinaan. Varsinkin
myöhäisklassisen kauden kuvanveisto on ollut moni-ilmeisempää ja värikkäämpää
kuin usein mielikuvissa.
Tizzicatossa leikitään
mittasuhteilla ja kommentoidaan klassisen kuvanveiston menestysformulaa, joka
Johann Joachim Winckelmannin (1719–1768) mukaan perustuu luonnosta tehtyjen
havaintojen kultivoivaan yhdistelyyn, puhtaaseen ääriviivaan ja pidättyneisiin
ilmeisiin ja elekieleen. Antiikin kuvanveistäjä yhdisteli useasta lähteestä
havaintoja tavoitellessaan täydellistä kauneutta. Synteesi olikin
Winckelmannille ratkaiseva vaihe. Epäonnistuneessa synteesissä irvistelevät
saumat. Tizzicaton veistosfragmenteista
saisi ehkä koottua yhden ihmisen, mutta minkälaisen?
Pylvään
päässä on pieni, kuonolleen kellahtanut pronssinen muumi, jolta puuttuu alaosa.
Tai ehkä se onkin naivistinen mukaelma Marcus Aureliuksen ratsastajapatsaan
pronssihevosesta. Sudokun marmorisen
torson kylkilihat laskostuvat toisiinsa. Veistos kommentoi
humoristisesti winckelmannilaista ääriviivaa, joka ei sallinut ihon rypistyvän
edes asennon vaikutuksesta. Toisaalta teos tuo mieleen myös vaikkapa kreikkalaisille
jumalille osoitetut kohtuvotiivit.
Spagat jännittyy kahden tuen varaan. Tunnen kappaletta vastakkaisiin suuntiin kiskovat
voimat. Marmoriveistoksen pinta on
työstetty kauttaaltaan uurteille, jotka kiertävänä spiraalina vahvistavat
pakaroihin ja takareisiin pakkautunutta venymisvaran vaikutelmaa. Vaaleanpunaiset
suonet ovat kiven hitaaseen syntymään liittyvien sattumien seurausta.
Jääskeläinen
käyttää teoksissaan kauniin muotoisia kiviä ja simpukankuoria. Ne todistavat luonnonkauneudesta, joka on
osattava jättää silleen. Lisättyinä työstettyihin materiaaleihin
luonnonmateriaalit lisäävät teosten haptisuutta. Rinnastamalla
eriluonteisia, eri tavoin työstettyjä materiaaleja veistokset vetoavat johonkin
esteettisesti jäsentymättömään yhteisaistielimeen.
Seinälle
ripustetut simpukkahampaiset kidat tuovat mieleen kalan leukaluut. Simpukat,
ihomaalaukset ja kalanruodot ovat koruja, joita on käyttänyt romanttisen
rousseaulaisessa mielessä autuaan yksinäinen metsästäjä-keräilijäprimitiivi. Maasta poimittu esine miellyttää hänen silmäänsä,
joten se lähtee mukaan. Tizzicatossa ihastuttavat viimeiset
silaukset, joita Jääskeläinen on keksinyt. Pienoisveistoksen päälle on
siroteltu marmorijauhetta, joka on levinnyt pylvään ympäristöön lattialle. Se
kulkeutuu hippusina ulos galleriasta kengänpohjissa.
Jääskeläisen
teokset ovat korumaisia, ja tietoisia siitä. Toisaalta mikä tahansa taide voi muuttua koristeen kaltaiseksi, jos se ei avaudu katsojalle.
Taide on aikaansa sidottua. Teoksen arvo ja merkitys rapautuu pois aivan samoin
kuin antiikin marmoripatsaita peittänyt maali. Praksiteles ja muut veistäjämestarit elivät maailmassa, jonka julmalta peililtä monet kiveen ikuistetut
kalokset vaikuttavat. Ateena,
demokratian kehto. Entäpä naisen asema? Miehen vartalo oli halun kohde,
mutta se signaloi kauniina myös poliksen täysivaltaisten kansalaisten miehisiä ihanteita.
Jääskeläisen
Fiddles-teokseen on muotoiltu
pakarat, ja kiven kääntöpuolella hahmottuu hampaan purupinta. Synteesi on
omaperäinen, ja yhden kuulemani kommentin mukaan hurja. Teosta voi ajatella uudelleentulkinnaksi vagina dentata -aiheesta,
eli naisellisesta korruptiovoimasta, josta Sokrateskin varoittaa Valtiossa. Sokrateen mukaan liika lyyran ja harpun
kuuntelu veltostuttaa sotilaat (nykyhetkeen päivitettynä kasvisruokapäivä
kerran viikossa on yhtä turmiollista)!
Fiddles kiteyttää
jotakin hämmennyksestä, jota koin aloittaessani taidehistorian ja sukupuolentutkimuksen
opinnot. Antiikin kuvanveisto on itsestään selvä osa taiteen kaanonia ja taidehistorian
perusopintoja. Sukupuolentutkimuksen myötä herännyt uusi tietoisuuteni ei halunnut
tietää mitään mieskasvoisen, naisten olemassaoloa typistävän muinaisen kulttuurin
taiteellisista saavutuksista. Jälkeenpäin leimahdukseen voi jo suhtautua
huvittuneesti.
Platonin
Valtiossa kohtuus on ihanteellisen
kaupunkivaltion kaikkia kansalaisia luonnehtiva hyve. Winckelmann ihaili
antiikin marmoreissa kasvojen tyyntä kauheutta, hirviömäistä passiivisuutta.
Kuolevan Aktaionin (200-luku) ilmeettömät kasvot olivat hänelle merkki ylevästä
sielusta. Kohtuuden tunteva ihminen kuoleekin kauniisti. Sen sijaan jos omaa loppuaan
vastustaa kynsin hampain kertoo se hybriksestä, liiasta itserakkaudesta.
Antiikin hymyttömissä, kivun kieltävissä marmoreissa on jotakin
epäinhimillistä. Tizzicatoa kuitenkin kuvaavat Lyotardin sanat: hetkeksi kivettynyt energianpuuska, hymy
materian pinnalla kosmoksen kaukaisessa nurkkauksessa.
Kommentit
Lähetä kommentti